Mińsk Mazowiecki, znany również pod skrótem MMz, to istotny punkt komunikacyjny w Polsce, znajdujący się w pięknym mieście Mińsk Mazowiecki, które leży w województwie mazowieckim. Stacja ta, według klasyfikacji kolei polskich (PKP), została zaliczona do kategorii dworca aglomeracyjnego.
Charakteryzuje się ona wielofunkcyjnością, co oznacza, że pełni różnorodne role, w tym:
- obsługę pasażerów,
- funkcje rozrządowe,
- transport towarowy,
- manewry kolejowe,
- ograniczone możliwości jako węzeł komunikacyjny.
Dzięki temu jest to stacja o czołowym charakterze przelotowym, co przyczynia się do jej znaczenia w lokalnej oraz regionalnej sieci transportowej.
Ruch pasażerski
Ruch pasażerski na stacji kolejowej w Mińsku Mazowieckim odgrywa istotną rolę w regionalnym transporcie. Stacja ta jest kluczowym punktem dla wielu podróżnych, a dane dotyczące wymiany pasażerskiej pokazują jej dynamiczny charakter.
Rok | Roczna wymiana | Wymiana pasażerska na dzień | lokalizacja w Polsce |
---|---|---|---|
2017 | 2 560 000 | 7 000 | 33 |
2018 | 2 770 000 | 7 600 | 30 |
2019 | 2 370 000 | 6 500 | 40 |
2020 | 2 850 000 | 7 800 | 18 |
2021 | 2 850 000 | 8 900 | 18 |
2022 | 4 124 500 | 11 300 | 22 |
Analizując dane z ostatnich lat, można zauważyć znaczące zmiany w liczbie pasażerów korzystających z usług stacji. Wzrost liczby pasażerów wskazuje na rosnące zainteresowanie podróżami koleją w regionie, co zasługuje na szczegółowe omówienie.
Historia
Historia stacji kolejowej w Mińsku Mazowieckim sięga XIX wieku, kiedy to rozpoczęto budowę linii kolejowej łączącej Warszawę z Brześciem.
- Wydarzeniem znaczącym dla tego miejsca było otwarcie stacji, które miało miejsce 9 października 1866 roku,
- w końcu XIX wieku zrealizowano budowę kolejnej trasy prowadzącej z Pilawy do Tłuszcza,
- natomiast 15 grudnia 1937 roku uruchomiono elektryczną kolej z Warszawy do Mińska Mazowieckiego.
- Rok 1979 to data, kiedy nastąpiło otwarcie obecnego budynku dworca,
- zaś w latach 1998–2000 przeprowadzono renowację torowiska, peronów oraz przejść nadziemnych, co było możliwe dzięki współfinansowaniu ze środków Unii Europejskiej.
- W latach 2006–2007 budowano również przejście podziemne, co także uzyskało wsparcie z funduszy unijnych,
- a 2 czerwca 2007 roku otwarto je dla podróżnych.
Lokalne centrum sterowania
Na zachodnim krańcu stacji kolejowej Mińsk Mazowiecki znajduje się ważny węzeł komunikacyjny – Lokalne Centrum Sterowania. To centrum nie tylko obsługuje ruch kolejowy na samej stacji, ale również zarządza operacjami na pobliskich stacjach, takich jak Sulejówek Miłosna oraz Mrozy. Dodatkowo, odpowiedzialne jest za zarządzanie ruchem pociągów na szlaku prowadzącym z Warszawy Rembertowa do Siedlec.
Dworzec kolejowy
Budynek dworca
Duży dworzec z poczekalnią, który został wzniesiony w czasach PRL, stanowi ważny element Placu Dworcowego. Został on zaprojektowany po zniszczeniu budynku przedwojennego, który nie przetrwał. Odgrywa on kluczową rolę w obsłudze pasażerów korzystających z transportu kolejowego.
Przejścia przez tory
Przejście podziemne
Nowoczesne przejście podziemne, które zostało oddane do użytku w latach 2006-2007, znacznie poprawia komunikację w tej części miasta. Jego oficjalne otwarcie miało miejsce 2 czerwca 2007 roku. Jego cechą wyróżniającą jest nie tylko estetyka, ale także udogodnienia dla niepełnosprawnych, które wprowadza, takie jak:
- możliwość przejazdu wózkiem inwalidzkim między obiema stronami miasta,
- dostęp do peronów drugiego i trzeciego, które są umiejscowione po stronie północnej,
- łatwe poruszanie się po obydwóch stronach miasta dzięki czterem windom.
Przejścia nadziemne
W wyniku modernizacji, główna kładka prowadząca nad tory została rozebrana pod koniec 2006 roku. Na jej miejscu dostępna jest mniejsza kładka, która wciąż utrzymuje dobry stan techniczny.
Przejście po torach
Przed odbudową przejścia podziemnego, przez pewien czas istniało przejście po torach, które było przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Niestety, jego lokalizacja nie obejmowała południowej części miasta, a sama lokalizacja znajdowała się dokładnie w miejscu aktualnego tunelu.
Perony
Perony zostały wybudowane na przełomie XX oraz XXI wieku jako część modernizacji linii kolejowej łączącej Warszawę, Rembertów, Siedlce oraz Terespol. Charakteryzują się standardową wysokością, a ich wykończenie używa materiałów betonowych, oferując wygodne wiaty przystankowe dla podróżnych.
Połączenia pasażerskie
- Czeremcha,
- Łuków,
- Mińsk Osobowy,
- Moskwa,
- Mrozy,
- Radom,
- Siedlce,
- Szczecin Główny (dostępny przez Poznań Główny, z przyłączanymi wagonami do Świnoujścia),
- Terespol,
- Hajnówka,
- Warszawa Zachodnia,
- Grodzisk Mazowiecki,
- Łowicz Główny,
- Skierniewice,
- Żyrardów.
Stacja towarowa
W Mińsku Mazowieckim, na wschód od głównego dworca kolejowego, znajduje się stacja towarowa, która odgrywa kluczową rolę w logistyce kolejowej. Część ta jest w wykorzystywana do wyładunku kruszyw, co przyczynia się do sprawnej obsługi transportu materiałów budowlanych.
Układ torów
Na stacji w Mińsku Mazowieckim znajdują się osiem torów głównych, które są częścią linii kolejowej nr 2, łączącej Warszawę z Terespołem. Dodatkowo, stacja dysponuje wieloma torami bocznymi, w tym jednymi, które prowadzą do ZNTK.
Najbliższe obiekty infrastruktury kolejowej
W okolicach stacji kolejowej w Mińsku Mazowieckim znajduje się kilka istotnych obiektów, które wchodzą w skład infrastruktury kolejowej, lecz nie są bezpośrednio związane z samą stacją.
ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A.
Znajdujące się w Mińsku Mazowieckim zakłady naprawcze, ZNTK „Mińsk Mazowiecki” S.A., są częścią grupy Pesa. Ta firma specjalizuje się w modernizacji oraz naprawach elektrycznych pojazdów szynowych. W ostatnich latach jej usługi korzystały z renomowanych polskich operatorów kolejowych, w tym PKP Intercity, Polregio, oraz Koleje Mazowieckie.
Posterunek odgałęźny Stojadła
Posterunek odgałęźny Stojadła to ważny punkt na linii kolejowej nr 2, obsługujący łącznicę nr 521. Zlokalizowany jest na granicy Stojadeł oraz Mińska Mazowieckiego, po zachodniej stronie stacji. Ten zdalnie sterowany posterunek pozwala pociągom osobowym na obejście stacji Mińsk Mazowiecki, umożliwiając im dalszą jazdę w kierunku Warszawy oraz na ruch trasą do Stacji Sulejówek Miłosna, Stacji Grzebowilk oraz Stacji Pilawa.
Posterunek odgałęźny Mińsk Mazowiecki R101
Posterunek Mińsk Mazowiecki R101 obsługuje linię kolejową nr 13 oraz łącznicę nr 521 i 522. Znajduje się on na Kędzieraku, w południowo-zachodniej części stacji. Dzięki temu obiektowi pociągi mogą zjeżdżać z linii nr 13 na linię nr 2, w obu kierunkach – do Stacji Sulejówek Miłosna oraz do Mińska Mazowieckiego.
Mińsk Mazowiecki Anielina
Mińsk Mazowiecki Anielina to przystanek osobowy, położony na linii kolejowej nr 2. Zlokalizowany jest na Anielinie, orientacyjnie na wschód od centralnej stacji miasta.
Inne
- bocznice na terenie Fabryki Urządzeń Dźwigowych,
- przejazd kolejowo-drogowy z dróżnikiem na drodze wojewódzkiej nr 802.
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":
Lotnisko Mińsk Mazowiecki | Mińsk Mazowiecki AnielinaOceń: Mińsk Mazowiecki (stacja kolejowa)